fredag 5 december 2008

Filmade boktips

Efter vår "filmdebut" i Tällberg blev jag så sugen på att pröva på själv. Under hösten har jag samarbetat med en lärare på gymnasiet och resultatet har blivit några filmer som ni kan se här. Än så länge har jag bara fått två filmer att fungera, men det kommer...

Arbetet har gått till på följande sätt.
Jag var till mellanstadieklassen, en 4-5:a, och presenterade spökböcker (som var höstens tema inklusive författarbesök med Dan Höjer, som jag för övrigt varmt kan rekommendera). Eleverna läste och fick skriva manus till sina filmer utifrån de 5 punkter vi fick i Tällberg. Gymnasieläraren var till klassen efter någon vecka för att kolla hur det gick och för att berätta om filmningen. En förmiddag var jag och tre elever och gymnasieläraren på mellanstadieskolan och filmade. Vi tog in två elever åt gången i två olika rum och så fick de berätta om boken, läsa högt och sätta betyg på den medans gymnasieeleverna filmade och jag agerade "regissör" . Sen ställde jag frågor till eleverna för att få en lite mer avslappnad filmning där de inte tittade ned så mycket i papprena. Det var roligt tyckte nog både jag och eleverna. Vi var ute på skolgården och filmade olika miljöer; skakiga filmsnuttar i mörka trappor och annat som passande scener ur böckerna. Sedan redigerade gymnasieeleverna filmerna som sedan hade premiär på bibliotekets hemsida under barnboksveckan.

Jag funderar på att köra samma sak en gång till men då kanske med 5-åringar. Kanske låta elever från barn- och fritidsprogrammet sköta filmningen, men låta elever från teknikprogrammet ta hand om redigeringen. Vore också roligt att göra om samma sak igen med samma elever.

2 kommentarer:

Marika sa...

Hej,

kul idé! Fick också inspiration från filmworkshopen i Tällberg. Jag har inte filmat med barn men däremot fått med mig andra vuxna i kommunen på några workshops i vår mediasal vilket resulterat i en digital julkalender. Den finns på vår hemsida smedjebacken.se. Nästa år vill jag göra en med barn. Eller kanske en följetong av något slag.

Anette Helgesson sa...

Hade en sån tanke också. Nu ska jag kolla in den och sno lite idéer till ett annat år. .