måndag 12 maj 2008

Dramatiserat bokprat i Borlänge

I november 2007 genomförde jag bokprat för åk 2 på ett, för mig, nytt sätt. Jag provade på att dramatisera en av bokpratsböckerna och hade valt boken Matilda vill också ha en mobil av Kirsten Boie. Först skrev jag manus och sedan övade min kollega Johanna och jag in replikerna och bestämde hur vi skulle agera. Lite rekvisita hade vi också, en mobiltelefon, en plånbok och ett halsband (för att symbolisera när jag som spelade karaktären Katrin bytte roll till Matildas mamma). I vanliga fall får barnen sitta i en ring vid bokpratet, men för att alla skulle se fick de denna gång sitta i en halvcirkel. Medvetet valde jag därför att göra dramatiseringen i en mindre klass. Enligt våra observatörer var det lyckat att dramatisera ett av boktipsen. Barnen blev mer alerta och följde med intresse dramat. Dessvärre var det inget barn som ville låna just den boken efter bokpratet, men flera elever bläddrade i den för att snabbt försöka få reda på hur historien slutade.
Vi gjorde om dramatiseringen två gånger till i andra klasser under vårterminen 2008 och då var det flera barn som även lånade hem boken. Innan vi använde detta dramatiserade boktips i en klass kontrollerade jag med läraren att inte alla barn hade läst eller hört just denna bok.
Vad lärde vi oss av detta? Att det är mycket positivt att dramatisera ett boktips, det uppskattas både av elever och lärare. Och det är roligt! Men det tar också längre tid att förbereda en dramatisering då man ska skriva manus och öva in repliker.

Inga kommentarer: