tisdag 13 maj 2008

Bokprat & boksamtal

Jag håller på och samarbetar med en lärare kring bokprat och boksamtal för en årskurs åtta.

Jag kommer till dem på deras svenskalektion och bokpratar om böckerna och sedan träffar jag dem igen några veckor senare för att ha boksamtal i mindre grupper, då ca. fem elever har läst samma titel. När vi har boksamtal utgår vi från Aidan chambers fyra grundfrågor, mer om dessa finns att läsa i Chambers, Böcker inom oss - om boksamtal.

Det som är annorlunda med det här sättet att jobba, är dels att det är ett samarbete mellan mig och läraren, då vi båda läst alla böckerna och diskuterat och valt ut dem tillsammans. Och dels att det bli en uppföljning av bokpratet, vilket jag tycker är jättebra. Det är också roligt att höra vad eleverna har för synpunkter på böckerna och dess innehåll. Vi gjorde samma sak med en annan åtta förra terminen och då vart det väldigt intressanta diskusssioner.

De får tänka till, reflektera över det de har läst och en möjlighet att dela läsupplevelsen med andra, intressant också att se hur många olika sätt att se på och uppfatta samma saker det finns. Förutom detta så är det också ett sätt att fördjupa läsningen och skapa större förståelse för texten.

Inga kommentarer: