tisdag 5 februari 2008

Yu-Gi-Oh!

Två pojkar i en 1:a kommer till mig och frågar ”Har ni Yu-Gi-Oh?” De är otroligt uppspelta och pratar hela tiden om hur bra serien är. Efteråt blir jag nyfiken på böckerna och lånar hem den första delen för att läsa.

Så här står det på BonnierCarlséns mangasida om serien:
”Yugi är väldigt populär och dyker upp lite överallt på pennställ, videofilmer, spel, t-shirts och mycket annat. Det finns kortspel, GameBoy, PlayStation-spel och animerade TV-serier. Yu-Gi-Oh! är spelet som ersatt Pokemon som Japans nummer ett. Idag finns det närmare 1000 olika Yu-Gi-Oh!-kort.” (Text från www.bcmanga.se)

Tydligen har det också arrangerats SM i kortspel 3 ggr med samlarkorten från Yu-Gi-Oh.

Detta låter ju jättebra, man skulle verkligen kunna fånga upp detta på biblioteket på olika sätt (tävlingar, utställningar osv).

Men är det någon som har läst Yu-Gi-Oh?
Jag skulle behöva diskutera innehållet med någon som läst. Jag tycker att det är bedrövligt mycket våld (sparkar och hopp på folk som redan är nedslagna, gigantiska knivar) och anspelningar på sex (en av huvudpersonerna ser porrfilmen ”Brudparadiset” och dessutom gör han ”porrstridsvagnens attack” mot en av tjejerna i serien( s 84.))
Jag vet inte om det är jag som överreagerar, men ska 7-åriga pojkar läsa detta?!? Det här är Shounen manga dvs manga som riktar sig till pojkar i åldrarna 8-14 år. Läser man BTJs omdömen får man intrycket av att detta är en vältecknad mangaserie som är på väg att bli populär i Sverige som man nog inte ska missa att köpa in.

Så i stället för att glatt ordna en ”Yu-Gi-Oh”-samlarkort-bytar-dag” har jag lust att gallra hela serien… Men jag ska läsa vidare i del 2, kanske jag ändrar uppfattning.

Ni får gärna ha synpunkter på mitt inlägg! Mitt största dilemma är:
Om man ska försöka få in mer i sin verksamhet från barnens egen lek- och kulturvärld ska man ju välja det som redan finns i barnens omvärld. Men om det inte känns bra - som i det här fallet - hur förhåller man sig då? Då är man tillbaka igen där man startade. Eller?

Anna, Knivsta bibliotek

6 kommentarer:

Marika sa...

Hej,

jag har också köpt in en hel del i serien eftersom den är populär. Kände att jag genast måste börja läsa.

/Marika Alneng, Smedjebacken

stellarian sa...

Det är en populär och bra serie. Omdömet från Btj betyder nog att den är bra inom genren. I Japan är seriekulturen helt olik den här. Unga skolflickor är populära som sexobjekt och det är vanligt att sex ses som ett maktspel där det alltid finns en aggressiv och en passiv/ovillig medverkare. Det är ganska svårt att hitta manga som inte alls har några sexanspelningar och vill man läsa manga får man nog stå ut med hur genren fungerar.

Anna Fogelberg sa...

Jag vet att seriekulturen är annorlunda i Japan. Min fundering gällde om vi som barnbibliotekarier verkligen ska verka för att sprida den här typen av manga i Sverige också? Är det lämpligt för barn att läsa detta?
Har f ö läst del 2 nu, i den är det gymnasieungdomar som torterar en av huvudpersonerna i en tortyrkammare med en 200 000 volts elpistol...

Anette Helgesson sa...

Vore kul att höra mangabibliotekariens åsikt om det här. http://mangabibliotekarien.blogg.se/1186124724_yugioh_av_kazuki_taka.html

Johanna Rickegård sa...

Jag har inte läst Yu-Gi-Oh, men ett par delar av Ranma och jag reagerade också över våldet (bl.a. sparkar i ansiktet med skridskor) och kände att jag helst inte ville köpa in några fler delar. Något jag sedan ändå gjorde eftersom efterfrågan är så stor. Jag tycker Annas frågor verkligen är värda att fundera över!

stellarian sa...

Jag tror att det kanske blir lite väl hårda reaktioner på manga här... Tänk bara på andra serieformer, som de tecknade filmerna med Tom & Jerry. Minns ni inte hur de torterade varandra? Minst lika mycket hoppande på den som ligger nere, elchocker och slag med spekpannor i huvudet...