måndag 25 februari 2008

Läskonster

Ett projekt som utforskar och prövar nya former för bibliotekens lässtimulans för och med 2000-talets barn och unga

Projektplan
Vision
Visionen är att skapa centra för nya kreativa former av lässtimulans. Förebilden är bl.a. LesArt i Berlin, http://www.lesart.org/, Opening the Book i England och Litteraturhuset i Oslo. De litterära centra vi vill skapa kan ta sig fysiska, digitala, mobila eller nätverksbaserade uttryck. Flera yrkesgrupper samverkar i kreativ anda och prövar olika former för upplevelser med ordet och berättelsen som utgångspunkt. Hur det gestaltar sig varierar beroende på regionala och lokala förutsättningar.

Syfte
Syftet är att lägga grunden för, tydliggöra och marknadsföra folkbibliotekens lässtimulerande roll lokalt men också i ett större samhällsperspektiv. Vi vill möta 2000-talets barn och unga med stark och kompetent bibliotekspersonal som i samarbete med kulturarbetare, pedagoger, föräldrar och barn skapar upplevelser kring litteraturen och berättelsen som konstform.

Bakgrund
Barns läsning
Flera internationella undersökningar på senare år (PIRLS 2001, 2006) har visat att barns och ungas läsförmåga har försämrats. Bilden är dock inte entydig. Men ett klart samband mellan läsning och positiva effekter på tolerans och empati för andra finns klarlagt. (Höglund & Wahlström, Bibliotek, läsande och förtroende – effekter av bibliotek och läsande, 2007) I en demokrati är tillit, förtroende och tolerans viktiga aspekter av begreppet socialt kapital.

Barnbibliotekens roll
Barnbibliotekens läsfrämjande arbete är omfattande men i samhällets ögon osynligt. När barns och ungas läsande, eller brist därpå, diskuteras i medier eller forskning är det skolan som nämns. Det är strategiskt viktigt att vi lyfter fram den roll som folkbiblioteken spelar för barns och ungas läsande.

Målgruppen för projektet är i första hand bibliotekspersonal som arbetar med barn och unga i Mellansverige. I biblioteksutbildningen förekommer inte längre någon fördjupning i barnlitteratur och litteraturförmedling. Många erfarna barnbibliotekarier går inom de närmsta åren i pension och på de små biblioteken är det inte säkert att det finns någon som särskilt arbetar med barn och unga. Projektet möjliggör möten för kunskapsöverföring.

Det finns alltså ett stort behov av utbildning och fortbildning av barnbibliotekarier. Det är vanligt att nyutbildade kommer in i yrkeslivet på just barn- och skolbibliotekarietjänster. De är ofta lämnade till att på egen hand lära sig yrket. På biblioteket möts de av stora krav och på många bibliotek blir de ensamma i sin yrkesroll. Med projektet vill vi ge de nyutbildade bibliotekarierna samt biblioteksassistenterna på filial- och skolbibliotek en grund att stå på i sitt läsfrämjande arbete. De mer erfarna får möjlighet att fördjupa sig.

Länsbibliotekens roll
Länsbibliotekens uppgift är att bygga på bibliotekspersonalens grundutbildning. Det blir ofta punktinsatser. En stor gemensam satsning som denna kan ge biblioteken möjlighet till förnyelse av det lässtimulerande arbetet. Att större målinriktade insatser faktiskt har betydelse framgår av Anette Østers Laes!LesLäs. Laesevaner och bornebogskampagner i Norden. Varje deltagande länsbibliotek ska hitta lokala och regionala finansieringar till aktiviteter inom sitt eget län, men gemensamt finansiera pilotsatsningar.

Genomförande
Vi avser att ordna två till tre sammankomster per termin. Till varje träff har deltagarna läst vissa texter som diskuteras. Deltagarna ska också utifrån nya kunskaper aktivt tillämpa metoder och erfarenheter från seminarier och diskussioner.

Seminariedagar, en studieresa, idéverkstäder, marknadsföring, en blogg och utvärdering är aktiviteter som samordnas i ett länsövergripande samarbete. Under denna överbyggnad sker parallella processer på regional och kommunal nivå i respektive län. Nätverk byggs kring nya former för lässtimulans. Nya kontaktytor skapas mellan olika yrkesgrupper som t.ex. bibliotekarier, bildkonstnärer, författare, drama-, dans- film- och andra pedagoger, litteraturvetare, konstvetare, skådespelare, estradpoeter. Det lässtimulerande arbetet professionaliseras och tydliggörs med biblioteket i centrum.

I inledningen av projektet ges de deltagande en gemensam referensram som rör barn- och ungas litteratur, medielandskap, läsning och läsreception.

I ett stimulerande erfarenhets- och tankeutbyte om nya arbetssätt med boken och berättelsen som utgångspunkt och med handledning av läns- och regionbibliotekens personal ska bibliotekspersonalens kompetens utvecklas i nära samverkan med andra yrkesgrupper.

Projektets mål
Hösten 2009 förväntar vi oss att

• biblioteken har prövat nya former för lässtimulerande arbete för och med barn och unga
• det finns en eller flera verksamheter som fungerar som ”litteraturhus” i någon form eller centrum för Läskonster
• att det föreligger ekonomiska förutsättningar för ett par långsiktigt verksamma arenor, som samlar olika kompetenser för experimenterande kring lässtimulans för barn och unga.
• att biblioteken har lyft fram sin mediekompetens, fått nya kontaktytor och tydliggjort sin läsfrämjande roll i ett samhällsperspektiv.



Utvärdering
Deltagare och projektledning dokumenterar och reflekterar fortlöpande under projektets gång för att kunna göra en processutvärdering. En extern utvärderare anlitas för att utvärdera effekter och resultat. En projektrapport publiceras. Fortlöpande information om projektarbetet läggs ut på de deltagande länsbibliotekens webbplatser.


Projektägare
Länsbiblioteken i Uppsala och Dalarna i samverkan med länsbiblioteken i Mellansverige, LIM-området.

Projektdeltagare
Ett 80-tal personer verksamma med barn och unga vid bibliotek i Dalarnas, Gotlands, Gävleborgs, Stockholms, Värmlands, Västmanlands, Uppsala, Örebro och Östergötlands län.

Tidplan
Projektet startade i maj 2007 och avslutas hösten 2009.

Hösten 2007
Tema: Barn- och ungas litteratur samt medielandskap
• Projektupptakt med internat
• Aktiv tillämpning av metoder och erfarenheter från projektupptakten
• Loggboksskrivande
• Observationer

Våren 2008
Tema: Barn- och ungas litteratur, medielandskap, läsning och läsreception
• Sammankomst 1
• Aktiv tillämpning
• Sammankomst 2
• Aktiv tillämpning
• Internat
• Loggboksskrivande
• Delrapport

Hösten 2008
Tema: Utveckling av egna ”Läskonster” i samverkan med andra yrkesgrupper och konstformer
• Regionalt arbete
• Mångfald beaktas särskilt
• Studieresa i två grupper
• Aktiv tillämpning
• Sammankomst 2
• Aktiv tillämpning
• Loggboksskrivande
• Delrapport


Våren 2009
Tema: Fördjupning av ”Läskonster” utifrån höstens arbete
• Speciella målgruppers behov beaktas särskilt
• Sammankomst 1
• Aktiv tillämpning
• Internat
• Aktiv tillämpning
• Loggboksskrivande
• Delrapport

Hösten 2009
Projektavslutning

Metoder i projektet
Projektet karaktäriseras av kunskapsuppbyggnad där varje deltagare förväntas vara aktiv vid seminarier och studieresor.

Ett reflekterande arbetssätt understöds av kontinuerlig handledning och av att deltagarna för loggbok som sedan utgör underlag för en kort delrapport varje termin.

Deltagarna förväntas förankra projektets idéer inom sin egen organisation men också ta kontakter med utövare av andra konstformer på sina hemorter.

En avslutningskonferens arrangeras för att markera projektavslutningen, men också för den viktiga kunskapsspridningen och för marknadsföring av projektets resultat.

Projektorganisation
Styrgrupp
Maria Törnfeldt, Länsbibliotek Uppsala, Lisa de Souza, Länsbibliotek Dalarna, Tinne Wennerholm, Länsbibliotek Gävleborg och Lena Lundgren, Regionbibliotek Stockholm

Ansvar:
Övergripande ansvar för hela projektet
Måluppfyllelse
Stöd till projektledning
Ekonomi
Kommunicera projektet till vissa målgrupper
Uppföljning och återrapportering till projektgruppen
Slutrapportens inriktning och utformning

Projektgrupp
Konsulenterna vid de deltagande läns- och regionbiblioteken: Karin Blomquist, Gotlands läns bibliotek, Carina Lindstedt, Länsbibliotek Dalarna, Tinne Wennerholm, Länsbibliotek Gävleborg, Solveig Hedenström, Länsbibliotek Uppsala, Ina Huss, Länsbibliotek Värmland, Christina Stenberg, Länsbibliotek Västmanland, Lena Lundgren, Regionbibliotek Stockholm, Sylvia Blomberg, Regionförbundet Örebro län

Ansvar:
Samordna och planera gemensamma delar i projektet
Handledning av projektdeltagare och eventuellt andra aktörer
Delta i projektets grupphandledning
Stödja arbetet med marknadsföring av varumärket Bibliotek inom LIM-området
Beställa och samordna utvärdering
Hålla kontakt med och informera projektdeltagare, biblioteksledningar vid deltagande bibliotek, utvärderare, sina länsbibliotek och andra tänkbara intressenter inom länet
Sammanställa delrapporter mm inom respektive län
Skriva slutrapport
Planera och genomföra en slutkonferens

Projektdeltagare
En eller flera personer vid varje bibliotek samt biblioteksledningen

Ansvar:
Förankring, nätverksarbete och information lokalt
Aktivt deltagande i de centralt anordnade aktiviteterna i projektet
Pröva nya metoder, experimentera
Avsätta tid och andra resurser för att delta i projektet
Skriva delrapporter
Delta i utvärderingen


Länsbiblioteken i Mellansverige, LIM

Inga kommentarer: