fredag 15 februari 2008

På "bildpromenad" med Gittan och Älgbrorsorna


Jag var på bokpratskursen med Karna Nyström. Då nämde hon bara kort någonting som kallas för Picturewalk, eller bildpromenad. Detta är en annan typ av läsning/läsinlärning, där man först läser av bilderna i boken tillsammans med barnen, de får associera fritt till bilderna och föra berättelsen framåt, avslutningsvis så läser man boken som vanligt tillsammans.(Om någon vill läsa mer om detta så finns ett avsnitt i boken "LÄSlust & LÄTTläst" sid.135, om hur man jobbar med sk. "Guided reading" i Nya Zeeland).


Tycker det är intressant att jobba med bilder och bestämde mig för att testa detta på en sagostund för 4-5-åringar. Jag valde Gittan och Älgbrorsorna, då den har ganska innehållsrika bilder. Använde mig av diabilder, så att alla kunde se bilderna bra. Så istället för att läsa texthäftet som medföljer diabilderna som vanligt så började vi med att bara titta på bilderna.
Barnen fick tala om vad de såg på bilderna och gissa sig fram i berättelsen utifrån bilderna, jag ställde följdfrågor ibland för att vi skulle komma framåt i berättelsen. När vi var klara så hade en hel berättelse skapats utan att jag hade läst någon text alls. Då började vi om från början med bilderna men denna gång så läste jag texten till som vanligt.


Det var väldigt roligt att "gå på bildpromenad" genom en bok på det här sättet. Det fungerade bra, då det var 10 stycken barn, kanske skulle vara svårt med en alltför stor grupp. Det blev som en sorts bildanalys och det var intressant att se hur bilderna fungerar och vad de ger för intryck när de inte ses i samband med den tillhörande texten.
Intressant också att se hur länge barnen kunde prata om samma bild.
Kommer nog att fortsätta med det här, kanske blir ett Gittan-tema, på bildpromenad med Gråvargarna och sen med Fårskallarna :)
Någon som har gjort nåt liknande och har tips eller andra tips på hur man kan jobba med bilder och böcker?


/ Nina, på Bomhus bibliotek

1 kommentar:

Anette Helgesson sa...

Så klart man ska göra så!! Varför har jag inte tänkt på det innan. Vad bra det låter! Tack för tipset!