torsdag 17 januari 2008

Mamma Mu reality show

Igår träffade jag en av mina favoritskolkontakter, som jobbar på särskolan och som också bor på en gård med mjölkkor nära Hallstavik. Vi planerade för ett av vårens events här på biblioteket i Hallstavik; i maj ska vi ha ett Mamma Mu-samarbete för förskolebarn.



Vi kommer att ha ett evenemang på biblioteket för barn i 4-5-årsåldern. De kommer att få möta Mamma Mu genom någon av de härliga berättelserna om henne (där kommer min insats in, vet inte ännu vad jag ska göra) och genom musiken (vi ska ta in någon extern talang här) och så ska de dessutom få träffa en riktig mjölkbonde (från ovan nämnda gård) som ska berätta om bondelivet, mjölkning eller vadhelst barnen vill veta och visa föremål från gården.



Därutöver kommer vi att bjuda in F-klasser och de yngre barnen i särskolan till ett evenemang på gården där barnen får träffa riktiga mjölkkor (vi pratade också om att någon extra snäll ko kan få vara Mamma Mu, med namnskylt och allt), sjunga tillsammans med en musiklärare som vi också ska blanda in och lyssna på Mamma Mu-saga sittandes på höbalar.



Någon form av mjölkproduktsavsmakning har vi också tänkt oss att få till. Vid gårdsbesöket blir det sannolikt matsäckslunch med mjölkprodukter till. (Mjölkfria alternativ till allergiker, såklart...)



Vi tänkte erbjuda två tillfällen för biblioteksevenemanget och tre för gårdsbesöket.



Det här känns jättespännande! Jag återkommer om hur allt går senare i vår...

/Erica i Hallstavik

1 kommentar:

Anette Helgesson sa...

Väldigt kul idé! Jag kanske snor den senare.
Jag är också inne på Mamma Mu. På sportlovet ska jag ha 4 "föreställningar" ( Spring och lek med Mamma Mu, lite sportigt) med diabildsvisning av Mamma Mu åker rutschkana + rörelselekar utifrån skivan Mina fina fötter. En av mina favoritskivor, förutom Supershow med Rut och Knut då!