tisdag 8 januari 2008

Konstutställning - Min favoritfigur - på gång

På tisdag ska jag pröva en utökad variant av mitt koncept med konstutställning som jag berättade om i Tällberg. Jag har bjudit in en 6-årsgrupp och pratat med deras lärare. Läraren ska läsa upp ett brev från mig för eleverna och gruppen kommer att läsa "Rut och Knut ställer ut" innan visningen. Barnen kommer även att rita/måla en bild av sin favoritfigur som de skickar hit innan visningen. Eventuellt ska de skriva något kort om figurerna. Innan barnen kommer tänker jag hänga upp deras "alster" som en konstutställning. När de kommer blir de bjudna på bål och salta pinnar och så pratar vi om varje barns figur. Sen går vi runt i biblioteket där jag berättar om mina favoritfigurer. Bla kommer spöket Laban att finnas bland bilderböckerna, Kråkan på barnfaktahyllan osv. På slutet kommer jag att berätta om Rut och Knut och så lyssnar vi på låten "Trött och sliten" ((hästlåt) från Cd-skivan Supershow med Rut och Knut vid hästhyllan där barnen även får sina lånekort ur min resväska. Eleverna får vykort med sig hem till föräldrarna som blir bjudna till biblioteket på konstutställning. Jag återkommer med en rapport efter visningen.

Vi ses i Uppsala!

Anette Helgesson, Edsbyns bibliotek

Inga kommentarer: