fredag 20 mars 2009

Kärleksvecka


Både i Gävle där jag arbetade tidigare och här i Edsbyn firar högstadiet kärleksvecka varje år. Under flera år har jag varit med och pratat om kärleksböcker, så även i år. Den här gången gjorde jag dock lite annorlunda. Jag bad skolan köpa in Katarina Kuicks bok Den första gång jag såg dig... och så fick alla elever i årskurs 8 läsa den innan de kom till biblioteket idag. När de kom hit möttes de av ett överfullt bord med kärleksböcker, musik i salen där vi var och tända ljus. Jag började med några korta kärleksdikter och läste ett avsnitt ur "Om jag kunde drömma, av Meyer". Efter det hade vi ett boksamtal utifrån Aidan Chambers modell som vi fick lära oss av Kuick på Läskonsterinternatet i Tällberg, utifrån hennes bok. De var lite för många för att det skulle bli ett bra samtal (2o st), men utifrån förutstättningarna så blev det bättre än väntat. Många funderingar dök upp och stöttes och blöttes och vad jag förstod gick några därifrån lite klokare.

Efter boksamtalet fick de välja bland orden från kylskåps-poesi-magneterna som jag satt upp på tavlan och sen sätta in det ordet de valt i en mening. Varje elev fick skriva en mening var utan att titta vad den tidigare skrivit. Hälften av eleverna fick gå till ett annat rum. Vi återsamlades efter 10 minuter och jag bjöd in en jury (min kollega) som fick välja vilken av dikterna hon gillade bäst.

Avslutningsvis bokpratade jag på traditionellt sätt om ett antal kärleksböcker.

Inga kommentarer: