fredag 14 december 2007

Bokprat

Hej

För några veckor sedan bokpratade jag för en klass med 12-åringar. Jag har alltid tyckt att det varit roligt men allt svårare ju äldre jag blir. Nu skulle jag försöka med ett nytt grepp men vad? En av böckerna som jag valde att bokprata om handlade om en flicka med en mamma som arbetade utomlands. Flickan tycker mycket om sin pappa men man kan inte handla en BH tillsammans med honom! Inför julen så sänder flickan en önskelista till sin mor. Nu sitter ni alla och undrar vad det är för bok. Jag har totalt glömt bort både författare och titel! Läsdagboken är också som bortblåst från jordens yta nu när jag behöver den. Är det någon av er som kommer på vilken bok jag menar så skickar jag en bok som pris!

Jag tog idén om önskelista till julen och så tryckte jag upp önskelistor. Överst skulle de skriva några önskningar som om pengar inte spelade någon roll och sedan några önskningar där de skulle önska sig något som de trodde var möjligt att få.
Jag gjorde även ett stopp mitt i bokpratet för att höra vad de hade för bänkböcker som de läste. Alla barnen berättade kort om sina bänkböcker.

Önskelistorna har varit jätteroliga att läsa. Om pengar inte spelade någon roll-listan innehöll egen häst, hus med swimmingpool, en egen klädaffär, egen dator, mobiltelefon, fred på jorden (Sven Melander skulle ha blivit nöjd). Där fanns även saker som jag inte hade en aning om vad det var. Jag har fått googla för att lära mig t ex Dage viper som ett barn skrev. Det är ett slags kraftpaket till bil. Jag hittade en film från Gulleråsen där man såg dessa bilar och fick höra häftig musik. RnB singstar, som ett barn önskade sig, fick jag lära mig var en TV-spelserie som även fungerade som karaokemaskin
Ett barn önskade sig, under realistiska önskningar, My chemical romance-saker. Det visade sig vara en musikgrupp, som förresten spelar i Honolulu i dag (om nu någon har vägarna förbi).
En pojke vill ha ett riktigt bra fiskedrag och en annan önskade sig mat både på den realistiska listan och den orealistiska!
Av tolv barn så var det 6 stycken som önskade sig en mobiltelefon, några på den orealistisk delen och andra på den realistiska.
Jag vet inte om bokpratet blev mer intressant för barnen men det blev den definitivt för mig.

Med vänliga hälsningar från Falun

Maj Johanssom

2 kommentarer:

Anna Fogelberg sa...

Kanske Eva Sussos Klapp kram kyss?
Minns inte riktigt handligen, men det skulle kunna vara den.

Maj sa...

Hej Anna

Du har så rätt. Det var Eva Sussos bok Klapp kram kyss. Det var skickligt att ta det på så få ledtrådar! Boken kommer jag lovar! Nu ska jag åka på semester och kommer hem lagom till Örebro...ses vi där? Eller far du till Uppsala?

Maj