Nina Gran ansvarig för den svensktalande verksamheten.
Att synliggöra det osynliga: bildkonst, musik, ordkonst och film.
Nina Grans uppdrag består bl.a. i att sammanföra olika aktörer i Helsingfors och skapa en helhetssyn på det utbud som finns inom konsten. Hon skapar samarbeten med bl.a. BVC och förskolepersonal. Annegården samarbetar också med befintliga institutioner som teatrar, konstverkstäder och konstinstitutioner. Man gör även arrangemang på gator och torg.
Annegården ligger i centrala Helsingfors och är ett konstcenter för barn. Det finns alltid minst en utställning och den är gratis att besöka. Program och utställningar är alltid både på finska och på svenska.
På Annegården får barn jobba tillsammans med utbildade konstnärer och konstpedagoger. Man arbetar med konst i många olika former och med olika material. Undervisningen går ut på att barnen ska få undersöka och experimentera och framförallt få en konkret kontakt med konst. Ca 50 lärare är anställda för undervisningen.
Under lågstadiet blir alla skolbarn i Helsingfors inbjudna till ”5x2” kurser. Dessa kurser går ut på att klassen kommer till Annegården och får jobba med samma konstnär/konstpedagog under hela läsåret 5 gånger två timmar åt gången.
På helger och eftermiddagar är det program för hela familjen mot en mindre avgift. Ca 70 olika grupper pågår kontinuerligt.
Annegårdens pedagoger verkar också ute i skolorna. Kurser finns med olika teman för barn i olika åldrar, bl.a. historiska rundturer, dramatiserade episoder med historiska personer.
Förskolan, låg- och mellanstadiet kommer till Annegården och högstadiet och gymnasiet har sina kurser i skolan.
Man vill ge barnen och ungdomarna en konstfostran – att locka fram ett intresse för konst. Samtidigt är syftet att jobba lokalt.
BokbITen: ett fortbildningsprojekt för dagissektorn 2006-2008
Månatliga träffar med olika teman: sagor, berättande, språk etc.
Träffarna skedde på olika platser: bibliotek, mässor etc.
Kontakten till olika samarbetspartners skapades: lokala bibliotekarier, förlagsfolk, författare etc.
Målet var:
Att skapa självförtroende
Att förstå helheten
Att utveckla metoder
Månatliga träffar med olika teman: sagor, berättande, språk etc.
Träffarna skedde på olika platser: bibliotek, mässor etc.
Kontakten till olika samarbetspartners skapades: lokala bibliotekarier, förlagsfolk, författare etc.
Målet var:
Att skapa självförtroende
Att förstå helheten
Att utveckla metoder
_____
Emilia, Ida, Maria Uppsala
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar